Friday 2 September 2011

RAYA..RAYA..RAYA

Salam Aidilfitri tok kawan-kawan...Puasa dan raya tahun ini paling bermakna dan paling berpengajaran untuk aku dan keluarga aku..Kenapa?? Sebab banyak perkara yang baik dan tak baik berlaku.

MALAM PUASA
Al-kisah malam puasa tu abah ajak la pergi terawikh dekat Masjid Negeri..Masjid Sultan Abu Bakar...Dah bersiap-siap lepas maghrib kami pun pergilah..Ngam-ngam sampai bilal dah nak habis azan isya'..sempat la...dah siap parking and ambil wudu' menuju ke dalam masjid aku tengok ramai gila orang biasalah malam puasa..Ambik berkat la sembahyang kat masjid negeri..Anset dah off semua..Nak dijadikan cerita selesai solat terawikh aq on handset berderet miskol daripada mama..aku heran la asal pulak..yang heran tu masa tengah solat terawikh pulak tu..bila jumpe dia orang kat kereta mama cakap beg kene selongkar...Habis semua wallet mama,handset mama and handset adik hilang..kad bank semua hilang..kira satu wallet tu la dia bawak..andset adik baru beli pulak tu...tapi tulah nak buat macam mana...dah tak de rezeki...baru pikir-pikir nak start berniaga bazar hari pertama puasa terpaksa ditangguhkan..hari ketiga baru start bazar...
SEPANJANG PUASA
Sepanjang puasa start dari puasa ketiga sampai tiga hari sebelum raya memang syokkkkkkk...4.30 petang dah sibuk bukak gerai kat bazar..memang meriah beb..macam-macam ragam orang kita boleh tengok..bukan setakat ragam...pelbagai bangsa datang Melayu kompem-kompem la,Cina,India dan yang paling menarik masyarakat peribumi pon ada..haha..Memang Satu Malaya...Tahun ni Bazar agak meriah sebab ada lebih kurang 100 tapak dibuka..SO macam-macam la ade kat cni..

MALAM RAYA
Malam raya salah satu daripada peristiwa tak dapat dilupakan haha..kenapa???Aku tengah bershopping dekat Jaya Jusco Permas Jaya..Shopping last minit biasa la kan kelam kabut haa...Jadi tengah family aku kelam kabut memilih kasut aku pon jalan keluar la nak hisap rokok..lalu depan McD yang jual eskrim tu lalu sebelah aku pakai jubah biru..aku tenung muka dye belek punya belek..perghhh Amy Search siot....hahaha..dengan troli penuh semua..aku tegur la..Salam dye perghh lembut tangan dye siot macam tangan tok imam..Tahun ni dia beraya dekat Bakar Batu rumah bapak dye...dye datang sekeluarga membeli belah di Jusco...dah jumpa tu aq duduk luar jusco tu aku hisap rokok...

RAYA PERTAMA

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN....HAHAHA... Pagi-pagi lepas solat raya makan dulu dekat rumah selesai urusan dekat rumah pergilah jalan-jalan...Pasal tak balik kampung..hahaha...Adik aku nk UPSR tak balik la...pagi pusing punya pusing punya pusing pergilah rumah terbuka menteri besar johor..then jalan-jalan lagi ronda-ronda kat Istana adelah rumah terbuka istana tunku bendahara johor...sebat jerla...dapat gak duit raya dari tunku..RM3..hahaha...lepas dah meronda tu balik...sampai rumah tertidur la apelagi..

RAYA KEDUA

DAH TAK ADE CERITA...TENGOK TV DEKAT RUMAH

No comments:

Post a Comment